De stilte als spiegel

Ken jij de uitspraak ”Hoe stiller je wordt, hoe meer je kunt horen”? In deze gejaagde maatschappij ligt ons levenstempo hoog. We zijn sneller moe en gauw afgeleid. We gunnen onszelf geen pauze. Hoe creëer je rustmomenten met alle hectiek om je heen? Wat zou die kalmte je opleveren? In hoeverre ben je bereid om stilte toe te laten?

Betekenis van stilte

De definitie van stilte gaat verder dan alleen maar het ontbreken van geluid. Het is de toestand waarin je je lichaam en geest hebt afgesloten van de buitenwereld en naar binnen keert. Bewust worden van de innerlijke stilte, diep in jezelf, die er altijd is. Puur en zuiver. Die je zelden hoort omdat deze overschreeuwt wordt door de stem van je eigen gedachten die voortdurend jou van alles aan het wijsmaken is. Het ervaren van absolute stilte is het gevoel van thuiskomen bij jezelf. Waarbij je ware aard losweekt van je ego.

Hoe kijken we tegen stilte aan?

Ik heb het idee dat we vervreemd zijn geraakt van stilheid. In deze competitieve samenleving waarin we meerdere dingen tegelijkertijd willen doen en we overladen worden met zoveel impulsen, is er nauwelijks plek voor rust. We laten ons overrulen door ons verstand en rennen onszelf voorbij. Stilte heeft bij sommigen onder ons de associatie met traagheid, verveling, saai en tijdverspilling. Dat past niet in het huidig tijdsbeeld. Sommigen voelen zich ongemakkelijk bij stilte, die ons in de spiegel laat kijken en doen er alles aan om middels afleiding de leegte weer te vullen. We zijn in de veronderstelling dat er niets gebeurt bij deze passieve gesteldheid. Maar juist daar waar niets is, gaat iets gebeuren.

Voordelen van stilte

Door te luisteren naar de stilte, ga je de confrontatie aan met jezelf. Je hoort dan scherper wat je dwars zit en wat je werkelijk wilt of juist niet wilt. Dat werkt uiteindelijk verhelderend voor je geest. Als je kalmte toelaat, kun je jezelf opladen en ontstaat er weer nieuwe energie en vitaliteit. In een rustsituatie, wordt je gemoedstoestand zichtbaar zoals angst, ontevredenheid, verlangen, schuld, teleurstelling  en irritatie. De erkenning en acceptatie hiervan zorgt voor heling en reiniging. Je bent minder afgeleid en daardoor heb je meer focus. Stilte boort je creativiteit aan. Het dwingt je om te onthaasten en brengt je naar een verlaagd tempo waardoor er meer sereniteit ontstaat. Wat gezonder is voor je lichaam.

Stilte in relatie tot verlies

Stilte is onlosmakelijk verbonden met verlies. Een ingrijpend verlies geeft je het gevoel dat jij stilstaat terwijl de rest om je heen gewoon doordendert. We lassen bewust een stiltemoment in om datgene te respecteren wat er niet meer is. Bij een verlieservaring kan het erg chaotisch zijn in je hoofd. Je trekt jezelf terug om alles weer even goed op een rijtje te zetten. Je bevraagt jezelf om tot bezinning en nieuwe inzichten te komen. Door de stilte sta je dichter bij je gevoel. Op het moment dat je meer bij je hart en gevoel zit, neem je scherper waar. De kalmte geeft je de gelegenheid om een grote schoonmaak bij jezelf te houden. In een gesprek met iemand die iets of iemand is kwijtgeraakt, is stil zijn soms het beste antwoord wat je kunt geven.

Hoe bereik je meer rust?

Meer rust bereik je door met al je aandacht te zijn daar wat je op dat moment aan het doen bent. Makkelijker gezegd dan gedaan maar oefening baart kunst. Schakel afleidingen uit zoals je mobiel of tv. Denk niet aan gisteren of morgen maar blijf in het hier en nu. Hoe opgeruimder de omgeving waarin je je begeeft, des te meer ruimte er in je hoofd ontstaat. Als je net een activiteit hebt afgerond, ga dan niet meteen door naar een andere bezigheid. Haal een paar keer diep adem, sluit de bezigheid af in je hoofd en neem een korte pauze. Zodat je daarna open staat voor je nieuwe taak. Door datgene bewust te doen met volledige aandacht, raakt je hoofd niet zo vol en lukt het beter om je te ontspannen.

De stap naar innerlijke rust

Indien je nog een stap verder wilt gaan naar innerlijke rust, dan is er iets meer nodig dan alleen maar ontspanning. Het gaat om je houding: in hoeverre sta je open om die afzondering aan te gaan? Er komt namelijk van alles naar boven drijven wat niet altijd prettig is. Maar juist om jezelf te ontdoen van deze negatieve lading, zul je het bewust moeten oproepen. Als die bereidwillendheid er is en je eerlijk tegenover jezelf kunt zijn, dan ligt die innerlijke stilte binnen handbereik. Zoek een tijdstip uit dat je alleen bent en niet gestoord kunt worden. Neem een comfortabele houding aan. Focus op je ademhaling en niets anders. Zodra je gedachten met je aan de haal gaan, ga je weer terug naar je ademhaling. Ben niet te streng voor jezelf als het niet direct lukt. Je hebt waarschijnlijk noch op school noch thuis geleerd hoe je dit kunt doen. Gun jezelf de tijd om naar je hart te luisteren door de stilte als spiegel te gebruiken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen