Verlies is zo erg als het wordt ervaren

Bij elke vorm van verlies raak je een deel van jezelf kwijt. Jouw wereld staat dan volledig op zijn kop. Gelukkig zijn de meeste personen wel in staat om er weer bovenop te komen. Maar soms kun je blijven hangen in het verlies. Je kunt last krijgen van: aanhoudende somberheid, angstig zijn en het gevoel de controle over je leven kwijt te zijn. Je bent kwaad of voelt je schuldig. Wellicht heb je concentratieproblemen of moeite om simpele besluiten te nemen. Ontstaan er lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en buikpijn.

Je weet niet waar je het zoeken moet. Misschien heb je last van afname of toename van je eetlust of slapeloosheid. Pieker je veel, ben je onzeker en voel je je afgestompt van de rest van de wereld. Mogelijk ben je meer gaan roken of gaan drinken. Een andere klacht zou kunnen zijn verwaarlozing van je persoonlijke verzorging en je onrustig voelen van binnen. Je voelt je verdoofd.

Hulp inroepen is een vorm van kracht

Zodra deze klachten blijven aanhouden en het jouw dagelijks functioneren beïnvloedt, is dat het signaal om aan de bel te trekken. Het inschakelen van professionele hulp wordt wel eens gezien als een vorm van zwakte. Je kunt het zelf niet oplossen, terwijl het juist als een kracht gezien kan worden. Dat jij de moed durft op te brengen om met jouw pijn aan de slag te gaan. Jezelf kwetsbaar durft op te stellen. Dat is kracht. Om te vallen en weer op te staan. Jezelf te geven wat je nodig hebt. Je hart te laten spreken.

Om te durven rouwen op jouw manier. Misschien anders dan jouw omgeving van jou verwacht. Er zijn geen vaste kaders en regels voor rouw. Het lef om de realiteit onder ogen te zien. Op het moment dat jij aan jezelf kenbaar maakt dat het zo niet langer kan en je hulp inschakelt, heb jij de belangrijkste stap gezet. Pijn kan namelijk pas worden geheeld zodra er aandacht aan geschonken wordt.

Alles draait om de klik met elkaar

Tijdens het rouwbegeleidingstraject is het allerbelangrijkste onze klik. Zodra jij je vertrouwd en veilig voelt, ga jij in alle rust jouw verhaal vertellen. Waarmee je de werkelijkheid van je verlies bevestigt en waarin jij aangeeft wat het met jou doet. Vaak realiseer je je pas wat het voor jou betekent op het moment dat dat iets of iemand er niet meer is. Door het uitspreken van wat je dwars zit, bijvoorbeeld schuldgevoelens, raak je ervan bevrijd. De last valt van je af en je kunt weer rustig en regelmatig ademhalen.

Zoals de natuur het vermogen heeft zichzelf te herstellen, kan jij dat als mens ook. Geleidelijk aan durf jij jezelf te verbinden met jouw verlies. Het recht in de ogen aankijken met uitzicht op herstel. Pas als jij afscheid hebt genomen op een manier die bij jou past, ontstaat er een nieuw begin. Op het moment dat je aandacht geeft aan wat is geweest, ontstaat er ruimte voor nieuwe ervaringen.